Розмір: 70,0 х 70,0 см
Полотно, олія
В колекції: з 1986 року
В історію українського мистецтва ХХ – ХХІ століття творчість Віктора Єфіменка увійшла яскравою та самобутньою сторінкою, збагативши український живопис імпресіоністичним баченням навколишнього світу.
Першим наставником для художника став батько. Побачивши потяг сина до малювання, він прищепив хлопчику любов до цієї справи. Далі було Кримське художнє училище ім. Самокиша, де Єфіменко не тільки навчався і набирався досвіду у знаних майстрів, а й зустрів свою майбутню дружину – Катерину Столяренко. Саме вона стала не тільки коханою та моделлю, а й вірним другом, радником і помічницею для свого чоловіка. Їй присвячені кращі та найтепліші роботи майстра.
Значно збагатила виразність прийомів і технік, а також розширила його світобачення зустріч, а потім робота з метром кримського пейзажу, народним художником України Петром Столяренком (1925-2018), та лауреатом Державної премії України ім. Т.Г.Шевченка Ф.З.Захаровим, яких Віктор Єфіменко шанував і вважав своїми вчителями.
Саме в Криму, разом з Столяренком, художник почав багато працювати на природі, намагаючись передати весь її колорит і яскравість фарб на полотно. Він умів і любив працювати з фарбами, створюючи унікальні творіння – шедеври живопису.
Особливе місце в творчості художника посідає натюрморт. Яскраво-святкові, виразні, їхня темпераментна сила колористичних контрастів, звучних та романтичних, примушує затамувати подих. Колір вібрує, поступово зростаючи, яскравим акордом спалахує в центрі та переходить у яскраві рефлекси скатертини, тла. Тонкий зв’язок між предметами об’єднує ритмічні повтори живописних плям в окремих місцях картини.
«Натюрморт із трояндами» (1985) написаний саме в той час, коли Єфіменко вже знайшов свій неповторний стиль в мистецтві. Головний герой картини, звісно, троянди, які стоять у прозорій вазі. Вони відливають насиченими відтінками червоного, зеленого та жовтого. Споглядаючи на них, можна побачити явний червоний та зелений колір, але придивившись уважніше, починається оригінальна гра фарб. Цього важко домогтися, тільки великим особистостям це під силу.
У свій твір Єфіменко вклав динамічну силу, яка надала трондам одухотворення і життя. Подивившись на полотно, починаєш переживати почуття захоплення, з’являється жаль з приводу того, що не можеш доторкнутися до пелюсток і відчути їх ніжність і аромат. На полотні поєднується, химерна гра світлотіні й контрасти фарби, створюючи при цьому зі звичайного букета, щось нове і цікаве.
Полотно виконане в характерній для майстра манері. Великі мазки чергуються з промальовуванням дрібних деталей. Композиція натюрморту навмисно ускладнена великою кількістю деталей: чайні прибори, складки скатертини, таця, бутиль, а також масивні рами картин на стіні. Фон достатньо стриманий, домінуючий відтінок сіро-синій. Однак завдяки контрасту, полотно не виглядає тьмяним.
Можливо, «Натюрмортом із трояндами» художник хотів передати глядачеві те, що краса природи не має кордонів, будь це в барвистому відкритому полі або в темній закритій кімнаті, «троянди» тут виступають променем світла, невичерпним джерелом енергії. Воно й не дивно, адже як часто любив повторювати сам Єфіменко «Моя творчість — то моя небайдужість до всього, з чого складається життя».
Віктор Єфіменко – член Спілки художників України (з 1978), «Заслужений художник України (з 1992), Народний художник України (з 2012). Його роботи вважаються одними з найбільш позитивних серед відомих українських художників-колористів. Вони здобули визнання не лише в Україні, а й у Франції, Бельгії, Голондії, де мають великий попит серед колекціонерів.
Ближче познайомитися з роботою Віктора Єфіменка «Натюрморт із трояндами», а також іншими роботами українських художників другої половини ХХ – початку ХХІ століття, можна в Лебединському міському художньому музеї ім. Б.К. Руднєва. Музей знаходиться за адресою: м. Лебедин, пл. Волі, 17, тел. 2-18-81.
Андрій Гєльмінтінов, директор ЛМХМ