Художники-ювіляри: Катерина Кричевська-Росандіч

0
143

Кричевські… Це прізвище давно і міцно увійшло в історію українського образотворчого мистецтва. Це найбільша в Україні родина художників, коріння якої – на нашій Слобожанській землі, в селі Ворожба, недалеко від Лебедина. Саме на Лебединщині старовинний український рід Кричевських дав у ХХ столітті рясне гроно видатних діячів української національної культури, котрі залишили по собі щедру творчу спадщину.

Твори Кричевських завжди були окрасою експозиції будь-якого українського музею, і особливо – Лебединського, де бережно бережуть їх роботи, які відображають особливості життєвого шляху та внесок Кричевських у світову мистецьку скарбницю.

На зламі ХХ-ХХІ століть колекція Лебединського міського художнього музею імені Б.К. Руднєва поповнилась десятками творів різних представників роду Кричевських, що дозволило відкрити в музеї спочатку меморіальний куточок «Мистецтво родини Кричевських», а згодом – і «Меморіальний зал родини Кричевських».

Сьогодні колекція Кричевських у музеї нараховує 162 твори живопису та графіки. Із них, 99 робіт були подаровані художньому музею Катериною Василівною Кричевською-Росандіч, з якою художній музей підтримує контакт з 1997 року. За цей час музей отримав кілька десятків листів та поштових відправлень від Катерини Василівни.

Роботи самої Катерини Василівни Кричевської-Росандіч, її батька Василя Васильовича Кричевського (1901-1978) та її дядька Миколи Васильовича Кричевського (1898-1961) надходили до музею у поштових відправленнях, посилках, а також передавалися через друзів Катерини та художників, що подорожували із США в Україну. Разом з художніми та графічними творами музей отримав фотографії, книги та альбоми представників роду Кричевських.

Зокрема, із подарованих 99 творів, 14 – власне роботи самої Катерини Кричевської-Росандіч (нар. 1926 в м. Київ). Її акварелі, гуаші не сплутаєш з роботами інших авторів. Їх відрізняє велике вміння Кричевської-Росандіч працювати на натурі й передавати у фарбах свої асоціації від побаченого на гладі моря («Затока Морро, Каліфорнія», 1993, «Оклендський міст», 1960) на вулиці міста («Бельмонт, наша перша вулиця. Каліфорнія», 1959, «Нью-Йорк, Ріверсайд», 1956, «Київ», 1955) чи в стародавній споруді («Львів», 1955)… Кожна її акварель — це закінчена історія, яка виходить за рамки етюдності. В усіх роботах майстриня залишається вірна традиціям класичної акварелі. Її твори викликають у глядачів подив, щемливі почуття від справжнього мистецтва, змушують мріяти, переживати й підноситися духом…

Кричевська-Росандіч К. «Бельмонт, наша перша вулиця. Каліфорнія», 1959 (колекція ЛМХМ)
Кричевська-Росандіч К. «Нью-Йорк, Ріверсайд», 1956 (колекція ЛМХМ)

Живопис Катерини Василівни споріднений з живописом родини Кричевських за реальністю стилю, майстерністю виконання, життєрадісним світовідчуттям, національним характером («Гайдельберг», 1948, «Затока Сан-Франціско. Міст золотої брами», 1949, «Букет троянд», 1996).

Кричевська-Росандіч К. «Гайдельберг», 1948 (колекція ЛМХМ)

Лебединському художньому музею імені Б.К.Руднєва надзвичайно пощастило мати в своїй колекції і дитячий портрет самої Катерини Кричевської-Росандіч, виконаний її мамою Оленою Євгенівною Кричевською (1892-1964) в 1937 році («Мати», полотно, олія, 147,5 х 147,5 см).

Це єдина робота Олени Кричевської в лебединському музеї. «Мати» – справжній гімн материнству. Глибина материнської любові об’єднується з природою, що викликає затишок і гармонію при її спогляданні. Цей твір про щасливе дитинство і його кращі моменти. А ще про ті ніжні хвилини, які матері проводять з дітьми.

Кричевська О. “Мати”, 1937 (колекція ЛМХМ)

На тлі літнього сільського пейзажу, під деревом, сидить молода жінка і годує своє немовля. Поруч з нею – дівчинка в легкій літній сукні з букетом квітів, що з любов’ю дивиться на дитину. Відомо, що моделлю для неї була 11 – річна донька мисткині – Катерина (в майбутньому відома художниця Кричевська-Росандіч), а місцевість, що на картині – це село Шишаки на Полтавщині, де часто відпочивала родина Кричевських. Лагідне сонячне світло, що заливає пагорб, м’яка прохолода  під деревом, де сидить жінка зі своїми дітьми – усе немов пронизане спокоєм, тишею і теплою  радістю.

Картина, немов, увібрала в себе риси кількох жанрів – сюжетного твору, портрету і пейзажу. Такий твір належить швидше до портретного пейзажу, де пейзаж стає не лише невід’ємним елементом, а й красномовним виразником настрою зображених. Художниця – чудовий портретист, який володіє унікальною майстерністю: декількома мазками передати  характер,  настрій, зовнішність людини.

Кричевська-Росандіч К. «Львів», 1955 (колекція ЛМХМ)
Кричевська-Росандіч К. «Затока Сан-Франціско. Міст золотої брами», 1949 (колекція ЛМХМ)

Велика кількість із подарованих Катериною музею робіт (63 твори) – це роботи її батька Василя Васильовича Кричевського (1901-1978). В них яскравість, експресія, несподівані кольори — все те, чим одразу приваблюють картини Василя Кричевського.

Кажуть, американські колекціонери й зараз залюбки купують на аукціонах невеликі полотна цього рішучого колориста. Також оригінальні картини Василя Кричевського, особливо його раннього (українського) періоду, становить велику рідкість й на батьківщині художника. Серед таких робіт – невеликий пейзаж «Крим» із лебединської колекції, виконаний в середині 1930-х. Це період, коли художник викладав у Київській художньо-промисловій школі та часто разом з родиною навідувався до Криму, де з задоволенням писав гірські пейзажі.

Кричевська-Росандіч К. «Затока Морро. Каліфорнія», 1993 (колекція ЛМХМ)

Чимало із подарованих робіт належать дядьку Катерини Василівни – Миколі Васильовичу Кричевському (1898-1961). У житті, як і у мистецтві Миколи Кричевського цільно відобразився парадоксальний лад його особистості: тяжіння до мандрів, до споглядання і фіксування пензлем неповторних миттєвостей, які дарують краєвиди Франції, Італії, Австрії, Швейцарії. Кричевський — автор майже 7 тисяч високохудожніх творів, 22 із яких тепер зберігаються в Лебедині. Серед них акварелі та живописні роботи з краєвидами Парижа, Венеції, Марселя, Лозанни, Відня, подаровані Катериною Кричевською-Росандіч лебединському музею.

Роботам Миколи Кричевського в лебединській колекції притаманні дивовижна внутрішня поетичність і ліризм. Як надзвичайний колорист, Микола Кричевський практично не користувався яскравими фарбами, добре передаючи півтони, він наносив колір легкими, повітряними, напівпрозорими мазками.

Кричевська-Росандіч К. «Рожевий цвіт», 1965 (колекція ЛМХМ)

Поза сумнівом, славна родина митців Кричевських збагатила не лише скарбницю українського образотворчого мистецтва, а й прославляє Україну та її культуру за кордоном.

Меморіальна зала родини Кричевських (ЛМХМ)

В Лебединському міському художньому музеї імені Б.К.Руднєва щиро вдячні пані Катерині за її щедрий дар, без якого не міг би існувати Меморіальний зал родини Кричевських в Лебедині. І сьогодні, напередодні 95-річчя Катерини Василівни Кричевської-Росандіч маємо велику честь привітати  талановиту мисткиню із  ювілейним днем  народження.

«З-під Вашого пензля вийшли твори, які захоплюють своєю довершеністю, оригінальністю та насиченістю палітри. Вони стали справжньою окрасою багатьох виставок, художніх музеїв та приватних колекцій як в Україні, так і далеко за її межами.

Велика кількість Ваших живописних та графічних робіт – то щедрий спадок для українського мистецтва. Своєю натхненною працею Ви збагачуєте духовну скарбницю українського народу, прославляєте близьку для Вас Сумщину, а з нею і – місто Лебедин, де Вашу творчість, сповнену радості, тепла, світла, і любові – високо цінують.

Ваша багатогранна творчість, талант, дарований Богом, є справжньою окрасою українського та американського малярства.

Кричевська-Росандіч К. «Букет троянд», 1996 (колекція ЛМХМ)

Від щирого серця бажаємо Вам натхнення, любові, щастя і гармонії у житті та творчості!»

Андрій Гєльмінтінов, директор ЛМХМ

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

Войти с помощью: 
Будь ласка, введіть ваш коментар!
Будь ласка, введіть ваше ім'я тут