«Меркурій» (ХІХ ст.)

0
240

Розмір: 17,9 х 8,0 х 6,0 см
Бронза, литво
В колекції: 
надходження до 1937  року

Зібрання творів західно-європейського мистецтва в колекції Лебединського міського художнього музею досить широке та різнопланове. В ньому представлені основні види і жанри образотворчого мистецтва, а також меблі, скульптура та мала пластика. Серед останнього – бронзовий відлив західноєвропейського майстра ХІХ століття зі статуї «Меркурій» італійського скульптора Джамболоньї, що органічно вписався у верхній частині бюро – комода ХІХ століття, між мармуровою колонадою із дзеркалами.

Ця статуетка потрапила до музейної колекції ще до 1937 року, вірогідно, з маєтку графа Капніста, що у Михайлівці.

Справжнє ім’я скульптора — Жан де Булонь (1529 — 1608). Народився він у місті Дуе у Фландрії, де і здобув початкову художню освіту. Захоплений геніальними творами Мікеланджело, 26-річним юнаком залишив рідні місця та направився до Італії, яка стала його другою батьківщиною. Близько двох років Джамболонья прожив у Римі, можливо, навчався у Мікеланджело. З 1557 він постійно мешкав у Флоренції. Працював також у Болоньї, Генуї та Луккі. Джамболонья органічно ввійшов в італійську скульптуру, збагативши її традиційні образи – несподіваними пластичними рішеннями.

Прагнучи розкрити художній образ у динаміці життя, у часі й просторі, митець натхненно працював над створенням скульптури, розрахованої на огляд з різних позицій. Чудовим зразком творів майстра є «Меркурій», який став однією з найбільш копійованих робіт автора. Сам скульптор тричі повторював її з деякими змінами.

Меркурій — римський бог торгівлі, покровитель мореплавців та мандрівників,  посередник між богами та людством.

Зображали його високим, життєрадісним юнаком у крилатому шоломі та сандаліях, щоб швидше виконувати доручення богів. В руках Меркурій тримає чарівний жезл з крилами, обвитий зміями. В одному з міфів розповідається про те, що жезл подарував йому Аполлон, а змії з’явились під час подорожі в Аркадію, де Меркурій побачив двох гадів, які билися між собою. Щоб розігнати їх, він просунув між ними жезл, який прикував зміїв. З тих пір жезл став символом миру.

Стрункий, оголений юнак, швидконогий «вісник богів», неначе ширяє у повітрі. Поза його спрямованої вперед фігури вирізняється витонченістю. Меркурій лише пальцями однієї ноги торкається постаменту. В граціознім жесті піднята права рука, в лівій повинен бути жезл (на жаль, втрачений), права нога відведена назад. Динамічна гострота композиції, її добре розроблений силует, немов запрошують глядача розглянути її з усіх боків. В «Життєписі найбільш відомих живописців, скульпторів і архітекторів» Джордано Вазарі високо оцінив цю роботу скульптора: «…зробив також Меркурія в польоті, вельми хитромудро задуманим, оскільки він спирається лише на кінчики пальців однієї ноги, надісланого імператору Максиміліану, як річ безперечно, рідкісну». Оригінал цієї роботи знаходиться в Італії.

Ближче познайомитися із бронзовою статуеткою «Меркурій», створеною європейським майстром ХІХ століття за мотивами роботи італійського скульптора Джамболоньї, а також іншими творами західно-європейського мистецтва, можна в Лебединському міському художньому музеї імені Б.К. Руднєва. Музей знаходиться за адресою: м. Лебедин, пл. Волі, 17, тел. 2-18-81

Алла Подвезько, науковий співробітник ЛМХМ

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

Войти с помощью: 
Будь ласка, введіть ваш коментар!
Будь ласка, введіть ваше ім'я тут