“У полях” (друга пол. ХІХ ст.) Ріше Леон (1847-1907)

0
634

Розмір: 40,0 х 61,0 см
Полотно, олія
В колекції: надходження до 1937  року

Творами Леона Ріше (Leon Richet 1847-1907) – талановитого французького художника, можуть похвалитися чимало відомих музеїв: вони є, звичайно, у Франції, Німеччині, США, в Росії, і звісно, в Україні. Адже це був успішний і плідний пейзажист, чиї замальовки, ескізи та начерки цінувалися не менше, ніж завершені роботи.

Народився французький майстер пейзажу в невеликому містечку Солесмесі (недалеко від бельгійського кордону). Вивчав мистецтво у Валансьєні, де його наставником був відомий майстер Діас де ла Пенья (Diaz de la Pena, 1807 – 1876). Саме під впливом Пенья, в 1870-х роках Леон Ріше почав зближатися з художниками-барбізонцями, що згодом позначилося на всій його творчості.

Окремо, слід зауважити, що крім нечастих поїздок в Італію, життя художника було позбавлене визначних подій. З 1880 року він жив, переважно, в Парижі. Писав пейзажі, серед яких: «Село над озером», «Околиці Фонтенбло», «Пейзаж з фаготьєром», «Буазьєр у лісі Барбізон», які у 1880 – 1906 роках, разом з іншими відомими його роботами, з помітним успіхом виставлялися у Паризькому Салоні (Société des Artistes Français).

Сучасники Леона Ріше називали його «поетом пейзажу». За виключенням, хіба що Каміля Коро, мало хто інший міг так майстерно опанувати систему валерів, як Ріше. В його картинах – два-три основних кольори, не більше. Але розташовує їх художник таким чином, що кордони між кольорами створюють десятки відтінків. Цим прийомом досягається особлива легкість та м’якість живопису Ріше. Його картини були настільки емоційні, й так точно передавали настрій, що байдужих глядачів просто не могло бути.

Та, найбільшим досягненням Леона Ріше є його пейзажі. Це був його улюблений жанр. Саме пейзажних полотен у нього найбільше, і саме пейзажі прославили Ріше як художника. Подорожуючи Францією та Італією, художник написав сотні етюдів, на яких повітря і світло особливим чином наповнюють простір. Серед цих етюдів – «У полях» (друга пол. ХІХ століття) із колекції Лебединського художнього музею.

Дивно, настільки тонко художнику вдалося вирішити складну задачу поєднання рис класицизму, реалізму та імпресіонізму в одній роботі. Вони настільки органічно доповнюють один одного, що неможливо провести чітку межу. Та, етюд «У полях» – це перш за все, настрій, завдяки якому у роботі відчувається вся трепетність, рухливість та тонка вібрація струн природи.

Ріше не надавав великого значення роботі з кольором, вважаючи, що важливіше показати предмети в русі. Вібруючі мазки і легкий натяк на контури силуетів допомагли досягати ефекту шелесту листя та дихання вітру, який ледь пригинає до землі колоски пшениці.

У своїй роботі художник віддав перевагу кільком основним кольорам: відтінки жовтого, коричного і зеленого. Можна було б дорікнути Ріше в надмірній любові до теплої колірної гами, якби не шматочок синього неба над головою, яке надає свіжості сюжету.

Як і на більшості своїх робіт, розкладання основного кольору, Ріше поєднує з контрастними акцентами, такими, як реп’ях на узбіччі, дорога та два розлогих дерева на другому плані. Такі рішення надають зображенню особливого відчуття простору та прозорості, в якій за полями ледь проступають контури далекого села з білою церквою.

Ближче познайомитися з етюдом «У полях» французького пейзажиста Леона Ріше, а також іншими творами майстрів другої половини ХІХ століття, можна в Лебединському міському художньому музеї імені Б.К.Руднєва. Музей знаходиться за адресою: м. Лебедин, пл. Волі, 17, тел. 2-18-81. 

Андрій Гєльмінтінов, директор ЛМХМ

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

Войти с помощью: 
Будь ласка, введіть ваш коментар!
Будь ласка, введіть ваше ім'я тут