Сьогодні у Лебединському художньому музеї відзначають 143-тю річницю від дня народження видатного майстра живопису та одного із найяскравіших представників українського модерну – харківського художника Євгена Андрійовича Агафонова (29.01.1879 Харків – 12.06.1955 Ансонія, США). Агафонов належав до числа тих митців, чиї роботи й нині продовжують привертати увагу не лише своєю самобутністю, а й певним колом тем та образів. Його творчість багатогранна та різнопланова, як і він сам.
Серед великої кількості пейзажів, натюрмортів, графічних творів з використанням українських народних мотивів, у Агафонова є два портрети його друга та соратника Бориса Руднєва – засновника Лебединського художнього музею («Біля роялю», поч. ХХ ст. та «Портрет Б.К.Руднєва/Осінні рефлекси», 1904). Обидва портрети виконані в дусі епохи, динамічними і бентежними. Художник доклав максимум зусиль, щоб зображення Руднєва стали віддзеркаленням не лише зовнішності, а й глибоких філософських поглядів мудрої людини та справжнього товариша.
Сьогодні «Портрет Б.К.Руднєва/Осінні рефлекси» (1904) експонується у вестибюлі художнього музею й зустрічає усіх відвідувачів.
До речі, цей портрет написано не випадково – Руднєв дійсно дуже багато значив для Агафонова. Особливо вони зблизилися після повернення Агафонова із Петербургу, де той навчався в Академії Мистецтв. Руднєв став частим гостем мистецької студії «Голубая лилия», задуманої Агафоновим як творча спілка та навчальний заклад. Їх спілкування в студії багато в чому вплинуло і на самого Руднєва. В результаті, інженер за освітою, Руднєв все своє життя присвятив мистецтву, ставши в 1918 році засновником Лебединського музею.
За характером свого дарування Агафонов був ліриком і це добре видно на портреті Бориса Руднєва. Портрет вирізняється композиційним лаконізмом, властивим всім портретам цього періоду. Особливий ефект злиття зображеної фігури з фоном доводить, що на початку ХХ століття Агафонов враховував художні принципи сучасних йому напрямків. Темні, приглушені тони покликані передати відчуття глибокого прихованого, і зовні ніяк не помітного – драматизму. Таким був Руднєв і в житті: небагатослівний, закритий для сторонніх.
У зображенні впевнено передані риси зовнішності портретованого. З максимальною детальністю автор зобразив риси обличчя: замислене, розумне, що немов застигло у спокої, відтворене у вохристо-рожевих неяскравих тонах. Митець гостро сприймає індивідуальні особливості моделі, багатий внутрішній світ та інтелігентність.
Агафонов зобразив Руднєва у складній позі, розгорнувши фігуру у три чверті обороту. Положення рук вказує, як на замкнутість і закритість моделі, так і на мрійливо-задумливий стан портретованого. В образі Руднєва більше офіційної стриманості та побутової приземленості. Живопис з м’якими напівтонами створює враження камерного затишку та меланхолійності. Погляд Руднєва спрямований кудись за межі рамки полотна.
Техніка написання портрету викликає захоплення. Те, з якою навмисною недбалістю написаний фон та одяг Руднєва, яскраво контрастує з вражаючою чіткістю в відображенні рис обличчя. Агафонов сміливо грає на контрастах, залучаючи глядача до особистості портретованого.