“Портрет товариша” (1954) Басанець Олександр Дмитрович (нар. 1931)

0
289

Розмір: 65 х 50 см
Полотно, олія
В колекції: 
з 1989  року

Мало хто знає, що ім’я відомого київського художника та заслуженого діяча мистецтв України, професора Олександра Дмитровича Басанця тісно пов’язане з нашим містом та історією Лебединського художнього музею.

Творчість цієї тонкої, широко освіченої людини, чудового майстра колориту дуже добре відома професіоналам і аматорам образотворчого мистецтва. Його полотна приваблюють тонким ліризмом, поетичністю, яскравою індивідуальністю живописно-пластичної мови. У портретах, пейзажах, натюрмортах Олександр Дмитрович завжди вміє майстерно подати настрій, відтворити повноту відчуттів неповторної краси навколишнього світу. Найвищий професіоналізм і тонкий смак, заснований на глибоких знаннях кращих зразків класичної спадщини і величезному особистому творчому досвіді, становлять фундамент його творчості. А секрет привабливості та магнетизму його неповторного живопису полягає в особливостях поетичного світовідчуття художника, в теплоті і красі його душі.

Серед великого числа його картин, є портрет близького друга і соратника Дмитра Ледньова. Завершив Олександр Басанець свою роботу більше шістдесяти років тому – в 1954 році. Ця рання робота художника несе на собі відбиток творчого пошуку ще тоді молодого художника. Портрет написаний не дарма – Ледньов, дійсно, дуже багато значив для Басанця.

… почалася ця історія на початку 1950-х років, коли зовсім юний художник робив свої перші кроки у живописі під наглядом свого вчителя – директора Лебединського художнього музею Василя Зайченка. У ці роки в музеї також почав працювати випускник Одеського художнього училища – Дмитро Ледньов, який згодом став не тільки наставником і вчителем для майбутнього художника, а справжнім товаришем.

Портрет Дмитра Ледньова виконаний олією на полотні, являє собою класичний камерний поясний портрет в жарі реалізму. На портреті ми бачимо молодого художника. Його фігура виділяється чорною плямою на світлому розмитому тлі. Техніка написання зображення викликає захват. Те, з якою невимушеною недбалістю написаний фон і чорний одяг художника, яскраво контрастує з вражаючою чіткістю в відображенні рис обличчя. Басанець сміливо грає на контрастах, залучаючи глядача до творчої особистості Ледньова.

Особливу увагу художник приділив душевному стану портретованого. Погляд Дмитра Яковича Ледньова висловлює зацікавленість, пристрасть до улюбленої справи, немов в даний момент він зайнятий не позуванням, а уважним розглядом чергової своєї роботи.

Особлива значимість постаті портретованого підкреслюється акцентами, такими, як виділений бузково-сірий шарф, положення кисті лівої руки та манжету білої сорочки, що виглядає із широкого рукава пальто.

Портрет Ледньова чудовий своєю пластичністю, глибиною передачі характеру і незмінною правдивістю душі художника. Стиль епохи чудово вгадується в «Портреті товариша». Зображення наповнене ліричним настроєм та філософськими роздумами. Фігура написана величаво. Можливо, Олександр Басанець хотів так висловити особисте захоплення діяльністю і способом думки Дмитра Ледньова.

Ближче познайомитися з портретом Д.Я.Ледньова та іншими роботами Олександра Дмитровича Басанця можна в Лебединському міському художньому музеї. Музей знаходиться за адресою: м. Лебедин, пл. Волі, 17, тел. 2-18-81.

Андрій Гєльмінтінов, директор ЛМХМ

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

Войти с помощью: 
Будь ласка, введіть ваш коментар!
Будь ласка, введіть ваше ім'я тут