“На півдні (етюд)” (1923) Кричевський Василь Григорович (1873-1952)

0
699

Розмір: 10,5 х 17,5 см
Папір на картоні, олія
В колекції: 
з 1928  року

В історії України є знакові фігури, чия творча спадщина назавжди позначилася на долі нації та розвитку її культури. Серед них, постать Василя Кричевського дійсно, унікальна і не має собі прецеденту. Уродженець нашої Лебединщини, він являє собою виразний тип українського національного художника.

При цьому характер його багатогранного мистецтва та внесок в українську культуру, виходить далеко за межі живопису. Кричевського визнають засновником українського стилю в архітектурі, першим художником вітчизняного кіно, автором дизайну національного герба України «Тризуб». В постаті Кричевського масштабно і багатогранно втілено розвиток українського національного мистецтва більш ніж за 50 років. Більше того, саме з Кричевським українське мистецтво змінилося, ставши багато в чому таким, яким ми його знаємо сьогодні.

Малярський доробок Василя Кричевського складає близько двох тисяч акварелей, станкових картин, виконаних олією, та етюдів. На відміну від архітектури й графіки, де домінують народні мотиви, у живописі він дотримується манери постімпресіонізму.

У своїх пейзажах Василь Кричевський дуже тонко і глибоко відчував красу не тільки рідної природи, а й кожного місця, де йому довелось побувати. Його пейзажі з різних країн не однотипні у відображенні сприйняття. Це добре видно, зокрема, у кримських етюдах, один із яких – «На півдні» він передав до Лебединського музею.

Написаний етюд в легкій, невимушеній манері, з чітким вирізненням планів, достатньо методично і детально, однак без проявів натуралізму. Горизонт – чіткий і не розчиняється у просторі, грамотно трактований, з цілковитим дотриманням законів перспективи.

Незважаючи на невеликий розмір та імпресіоністичну манеру письма, етюд вражає монументальністю і довершеністю. На ньому зображений типовий куточок кримської природи: залите сонцем узгір’я, на якому поміж двох дерев стоїть одноповерхова татарська сакля. Білий колір її стін дещо контрастує із пласкою жовтою покрівлею та таким же димарем. За нею Кричевський зміг передати теплу атмосферу кримських гір, ледь позначивши їх обриси на задньому плані. Неймовірно чисте блакитне небо, без жодної хмаринки, підсилює настрій.

Палітра етюду включає синій, блакитний, білий, жовтий, світло і темно зелений кольори та їх відтінки. В цілому, він дуже яскравий і помітний, при цьому вражаючи глядача своєю чистотою та спокоєм. Споглядаючи його стає очевидно, що акцент художником ставився на білий колір саклі, яка прикрашає, оживляє і доповнює загальний синій фон.

Загальне враження від роботи дуже реалістичне. Здається, ніби відчуваєш цей легкий бриз гірського повітря, напоєного літньою свіжістю. Хочеться підійти до самої саклі, настільки природно вдалося художнику її зобразити. Дивлячись на цей етюд, в голові спливають схожі картини із реального життя, які ще інколи можна спостерігати на кримських узгір’ях. Тільки зображений на етюді цей пейзаж здається набагато більш красивим, глибоким і мальовничим.

Ближче познайомитися з творчістю родини Кричевських можна у Меморіальному залі родини Кричевських Лебединського міського художнього музею. Музей знаходиться за адресою: м. Лебедин, пл. Волі, 17, тел. 2-18-81.

Андрій Гєльмінтінов, директор ЛМХМ

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

Войти с помощью: 
Будь ласка, введіть ваш коментар!
Будь ласка, введіть ваше ім'я тут