“Життя в житі” (кін. ХІХ – поч. ХХ ст.) Волошинов Євдоким Гнатович (1823(24)-1913)

0
726

Розмір: 160 х 100 см
Полотно, олія
В колекції: 
до 1937 року

Євдоким Волошинов – яскравий самобутній майстер натюрморту та дивовижний художник-новатор XIX століття. Саме в його роботах звичний натюрморт отримав нове звучання, в нотках якого відчуваються традиції голландської школи XVII ст.

Після недовгого навчання в Петербурзькій академії мистецтв, Волошинов жив і працював у Харкові, де за понад 60 років, створив близько 400 полотен, із яких не більше 30 дійшли до нас. Одразу дві із них сьогодні зберігаються в Лебединському музеї, в т.ч. і – «Життя в житі».

Кожна із його робіт є яскравим підтвердженням того, настільки майстер тонко відчував тенденції свого часу, що значно вплинули на формування тематичного діапазону його творів. Самобутність його таланту в повній мірі розкривалася в натюрмортах, в яких він зображував звичні для кожного слобожанина овочі-фрукти: кавуни, гарбузи, огірки, цибулю, фрукти, ягоди …

Поруч із скромними сільськими натюрмортами у нього з’являлися й повні майже барочного пафосу і життєлюбства композиції – справжні гімни достатку плодів, щедро напоєні соками благодатної землі. Одним із прикладів такої роботи і є «Життя в житі», де майстром ретельно виписані форми, передана їх фактурність, а яскрава палітра кольорів чітко виявляює їх різноманітні фізичні якості: блиск або шорсткість, матовість чи прозорість.

«Життя в житі» – це в певній мірі пейзажний натюрморт, в якому життя природи зібрано із найдрібніших її явищ, набуває епічного звучання. На передньому плані височіють зелені стебла цикорію або так звані «петрові  батоги», обвиті  крученими паничами. За ними густа спіла пшениця, серед якої розкошують маки, волошки, ромашки, будяки і навіть перепелина сім’я зі своїм виводком обжилася на полі.

Яскраве сонце заливає строкатий світ, виписаний зі скрупульозністю і сміливістю неординарного художника, котрий  не побоявся використати яскраві зелений і синій, жовтий і червоний кольори, взявши їх у найдзвінкішій  насиченості. Детально прописані мазки, в поєднанні з насиченим колоритом, наповнюють картину живими почуттями, занурюючи глядача в чарівний світ природи. Зачаровує певна недомовленість, присутня в сюжеті.

«Життя в житі» не можна  назвати просто пейзажем чи натюрмортом. У волошиновській картині пейзаж – рівноправна частина композиції. Натюрморт же свої права висуває у предметному підході до зображення натури.

У своїх роботах Волошинов завжди з дивовижною фотографічною точністю відображав квіти, овочі, фрукти, пейзажі. Практично всі його твори мають досить виражений національний характер, відзначений ще його сучасниками. Закоханий у рідну землю, у все, що на ній зростає, митець створював картини, в яких показував красу і цінність української природи. Саме з цим пов’язане і радісне, життєствердне начало в його полотнах.

В творчості Волошинова органічно поєднано академічні традиції з певною наївністю живописних прийомів, простодушність і безхитрісність – з захоплюючою любов’ю до щедрот рідної землі. Живопис митця багатий і колоритний.

Сьогодні художні музеї та галереї вважають за честь виставити у себе роботи Волошинова, що є окрасою постійних експозицій провідних українських музеїв, серед яких і наш Лебединський.

Ближче познайомитися з роботами Євдокима Волошинова можна у 4-му залі Лебединського міського художнього музею, що знаходиться за адресою: м. Лебедин, пл. Волі, 17, тел. 2-18-81.

Алла Подвезько, науковий співробітник ЛМХМ

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

Войти с помощью: 
Будь ласка, введіть ваш коментар!
Будь ласка, введіть ваше ім'я тут