“Образили” (1882) Савицький Костянтин Аполлонович (1844-1905)

0
676

Розмір: 29х43 см
Картон, олія
В колекції: надходження
до 1937  року

Талант, натхнення і копітка робота над кожним мазком часто народжують твори, якими не лише захоплюються, але й у яких живе дух зображуваної епохи. Саме такою картиною є робота Костянтина Савицького «Образили».

Майстер анімалістичного жанру, Савицький дуже часто відтворював сцени селянського побуту, що принесли йому широку популярність. Талант митця був настільки очевидним, що Іван Шишкін запросив Костянтина Савицького у співавтори свого шедевру «Ранок у сосновому лісі», де Савицький зобразив ведмедицю та трьох ведмежат. Але колекціонер Павло Третьяков, коли придбав картину, стер його підпис, вважаючи, що Шишкін виконав куди більш велику роботу.

Проте, художник не переймався, продовжуючи розробляти свою головну тему – тему народного життя. Працюючи переважно у жанровому напрямку, Савицький завжди відзначався своєю манерою передачі усієї складності життя широких народних мас, майстерністю компоновки багатофігурних сцен та тяготінням до пленерного живопису.

Свою популярність Савицький здобув у 70-х років ХІХ століття, коли активно почав співпрацювати з Товариством Пересувних Художніх Виставок. До речі, ця обставина й стала причиною відрахування Савицького з Академії мистецтв у 1873 році. Хоча, звання академіка Савицький все ж отримав, у 1897 році.

Працюючи в основному в галузі побутового жанру, Савицький був серед тих художників, які в останній чверті ХІХ століття сказали нове слово у живописі. Майстер жанрового живопису надзвичайно рідко виходив за межі свого улюбленого напрямку, безперервно тренуючи себе у малюнку. Навіть розмовляючи, він завжди малював.

Картина «Образили» створена у петербурзький період творчості. Проте, головним героєм полотна, як і раніше залишається повсякдення життя селянства. У складній, але майстерно побудованої композиції, де представлена велика кількість деталей заднього плану та тварини, що рухаються в різних напрямках, Савицькому вдалося віртуозно передати виразність народного типажу.

Сюжетом картини майстер обрав просту життєву сценку і зобразив її тільки з йому характерною теплотою і правдивістю. Біля призьби хати, у сонячну спеку, сидить маленька плачуча дитина в білій сорочці та строкатій фесці, що з’їхала на очі. Червоні панчохи у малюка сповзли, брязкальце випало, а його самого оточили кури, які йому повинні здаватися величезними. Вони-то і є головними образниками, що в пошуках корму натрапили на дитину зі шматочком хліба і, не зустрічаючи особливого опору, почали його клювати. На картині зображено момент, коли одна з курок націлюється на затиснутий в руці хліб, а півень скоса поглядає на нього. Скільки любові виражено художником до цієї залишеної без нагляду дитини, яку самі боязливі кури і образили.

Вважається, що картину у 1882 році придбав для своєї колекції граф Василь Капніст, звідки вона і потрапила до Лебединського художнього музею. Це єдина робота Савицького у музеї. Сьогодні її можна побачити у 3-му залі.

Лебединський міський художній музей знаходиться за адресою: м. Лебедин, пл. Волі, 17, тел. 2-18-81.

Ювеналій Голод, колишній працівник ЛМХМ

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

Войти с помощью: 
Будь ласка, введіть ваш коментар!
Будь ласка, введіть ваше ім'я тут